Sunday, April 4, 2010

Arak Oh Arak....


1.Hari ini SayurPucuk berkesempatan membeli akhbar di kedai runcit. Artikel di dalam akhbar alternatif Malaysia, Harakah mengenai arak di Malaysia menarik perhatian minda SayurPucuk.

2.Ia merupakan teks ucapan penuh oleh Ahli Parlimen Kota Raja, Dr Siti Mariah Mahmud pada 29 Mac 2010. Antara isi kandungan teks tersebut mengatakan MALAYSIA menduduki tangga ke 10 terbesar dalam pengambilan arak didunia! WOW..

3 .1 kajian dikalangan pesakit yang dimasukkan ke Hospital Kuala Lumpur(HKL) pada 1993, 48% daripadanya mengaku minum arak, 1/3 ketagihan arak, 61% pesakit cina, 60% pesakit India, 30% pesakit MELAYU!.itu kajian pada 1993. 2010?? fikirkan..

4.Seksyen 32(1) (c) membenarkan jualan runcit liquor yang memabukkan di kedai-kedai bebas duti yang dilesenkan di bawah Seksyen 65(d) Akta Kastam 1967. Seksyen 32(c) mengatakan bahawa sekiranya jualan runcit ini tidak melebihi 27 liter bersamaan 77 tin bir 350mm 1 tin!

5.Selain itu, antara teks yg menarik perhatian, "Jadi bermakna di Malaysia di mana-mana KEDAI RUNCIT boleh menjual minuman beralkohol kalau disimpan tidak lebih daripada 27 liter."

6.Jika kita mengatakan kita seorang MUSLIM di Malaysia maupun di mana-mana, isu ini patut diberi sudut pandang yang serius. Jika tidak ada mekanisme untuk membendung maupun menyekat, tak lama lagi pakcik-pakcik, abang-abang, adik-adik kita di kampung boleh menikmati arak dengan senang!

7.SayurPucuk menyeru pihak-pihak berwajib dapat menyediakan mekanisme membendung dan menyekat penjualan arak dari merebak bak cendawan tumbuh selepas hujan dengan menghadkan penjualan2 arak ataupun apa sahaja mekanisme yang dirasakan dapat dibuat pihak berwajib.

8.SayurPucuk juga menyeru wahai saudara2 MUSLIMku...mari kita mneyebarkan dakwah,menyampaikan nasihat,pesanan malahan ilmu pengetahuan kepada saudara2 kita yang masih leka dibuai kehidupan dunia tentang arak ini.

9.Wahai pemuda beriman!wahai pemuda ISLAM.ayuh kita nasihat menasihati golongan2 belia kita khususnya untuk menjauhi arak. Sudahlah kita menjadi juara dalan judi,pesta seks dan maksiat,buang bayi dan sebagainya.takkan arak juga kita ingin menjadi juara!

10.Di dalam Al Quran menyebut: Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya ARAK, judi, pemujaa berhaladan brtenung nasib adalah najis daripada amalan syaitan dan maka jauhilah sekiranya kamu hendak menjadi orang-orang yang berjaya..


2 comments:

  1. Salam

    Sekian lama TTT menanti tulisan Sayur Pucuk mengenai isu semasa di MALAYSIA.Good article...

    Sayur pucuk wajar terus menulis...

    ReplyDelete
  2. good article... pembukaan minda.. artikel matang. ceh yg aku komen cm AF ni nape lak ni...

    ReplyDelete